Sistem menadžmenta kvalitetom
U današnjem sve većem konkurentskom okruženju, kompanije moraju da ostvare svoje postavljene ciljeve. Među njima, neki ciljevi dolaze do izražaja u smislu kritičnosti:
- Zadovoljiti potrebe i zahteve potrošača;
- Smanjiti troškove, povećati efikasnost;
- Plasirati nove proizvode i usluge na tržište.
S obzirom da kompanije nisu u rukama radnika, koji dajući sve od sebe, pokušavaju da na najbolji način doprinesu ostvarenju postavljenih ciljeva, stoga to ne može biti adekvatno rešenje. Kao prvo, potrebno je da svako zna koji je njegov deo posla (šta treba da radi). Upravo u toj situaciji jedan sistem kvaliteta kao što je ISO 9001, koji može obezbediti postizanje postavljenih ciljeva, može biti korišćen da se kreira model Sistema menadžmenta kvalitetom. Nadalje, ISO 9001 Sistem menadžmenta kvalitetom predstavlja jedan fleksibilan standard primenljiv na sve uslužne delatnosti kao što su: turizam, finansije, osiguranje, zdravstveno osiguranje itd., kao i na proizvodne organizacije.
Zasnovani na zdravom razumu, navedeni modeli, sortirajući niz uslova stvorili su osnovni sistem za upravljanje koji služi da primenjuje postojeće alate. Istovremeno, težilo se ka smanjenju troškova, razvoju sistema menadžmenta kvalitetom, ispunjavanju zahteva potrošača i povećanju produktivnosti, u svim organizacijama.
ISO 9001:2015 – Sistem menadžmenta kvalitetom se u potpunosti zasniva na osnovnim principima Upravljanja totalnim kvalitetom. Ovi principi su navedeni dole:
- Usredsređenost na potrošače: Organizacije zavise od potrošača, pa stoga moraju da razumeju njihove trenutne i buduće potrebe, da ispunjavaju zahteve potrošača i da budu spremne i da premaše njihova očekivanja;
- Rukovodstvo: Lideri organizacije obezbeđuju svrhu i doslednost administracije. Oni treba da ustanove način održavanja unutrašnjeg okruženja, pri čemu će svaki pojedinac svojim punim angažovanjem raditi na postizanju postavljenih ciljeva organizacije;
- Angažovanje zaposlenih: Zaposleni na svim nivoima predstavljaju suštinu svake organizacije, a njihovo puno angažovanje predstavlja dobrobit za rad preduzeća.
- Pristup načinu rada: U cilju što efikasnijeg postizanja željenih rezultata, aktivnostima i povezanim resursima se upravlja kao jednim procesom;
- Sistematizovan pristup upravljanju: Definisanje, razumevanje i upravljanje procesima, kao sistemima koji su povezani jedni sa drugima, doprinosi efikasnosti i efektivnosti organizacije u ostvarivanju postavljenih ciljeva;
- Kontinuirana poboljšanja: Kontinuirana poboljšanja svih performansi organizacije treba da predstavljaju permanentan cilj organizacije;
- Činjenični pristup u odlučivanju: Efikasnost u odlučivanju se zasniva na analizi podataka i informacija;
- Obostrano koristan odnos sa dobavljačima: Organizacija i njeni dobavljači zavise jedni od drugih, a jačanje njihovih međusobnih korisnih odnosa, obezbeđuje stvaranje vrednosti.
(preuzeto sa Aqra)